lördag 13 oktober 2012

Virkad ros-reflex



Nu börjar det bli riktigt mörkt på kvällarna och om man är ute traskar då är det viktigt att synas. När jag är här ute på landet brukar jag ha en sådann ful gul reflexväst på mig :-D
Men ibland kanske man vill "Synas med stil". Då kan man virka en reflexros och fästa på sin halsduk, jacka, mössa eller väska.

Du behöver:
Reflexgarn (Klicka på länken för att komma till sidan jag köpt det från)
Ullgarn      (Klicka på länken för att se garnet jag har använt och vilka andra färger som finns)
Virknäl:4
Säkerhetsnål, modell lite större.

Såhär gör du:

Virka 30 lm med ullgarnet.
Varv 1: Virka stolpar..
Varv 2: Virka 5 stolpar i varannan maska, och en fast maska i varannan maska.
Varv 3: Virka 2 fm i varje maska (med reflexgarnet)
 
Rulla och sy ihop rosen med ena änden av ullgarnet.
Sy fast en säkerhetsnål på undersidan med ullgarnet. Klipp alla trådar och fäst dem.
 
 

12 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Och fin är den också :) Ska köpa garn och testa och göra en sån här..
    Du har en väldigt trevlig blogg! mvh Mia

    SvaraRadera
  2. Så smart!! :) Reflexgarn...? Hade inte en aning om att det fanns sådant. Ha en fin helg och tack för fantastiskt smart pyssel!

    SvaraRadera
  3. Hej! Finns det reflexgarn också ?, rolig idee // Ulla

    SvaraRadera
  4. Det där var ju en bra grej. Får man fråga var man hittar reflexgarn? Har du köpt via nätet eller i "vanlig" garnaffär?

    SvaraRadera
  5. Kul ide med reflexgarn! En nyhet för mig. Visste inte att det fanns! / Annika

    SvaraRadera
  6. Vilken kanonide'!!! Måste få tag på sådabt garn!

    SvaraRadera
  7. Detta är en bra idé! Jag har gjort olika reflektorer, men detta måste jag också försöka. Tusen tack!

    SvaraRadera
  8. Många fina och bra ideer som kanske blir morgondagens pyssel på stick och virkcafeet. Tack för bra ideer och att du delar med dig.

    SvaraRadera
  9. Åhh vilken rolig och användbar grej! Och perfekt till presenter! :) Skall definitivt testas!

    SvaraRadera
  10. Nämen vilken underbar ide! Julklapparna är räddade!

    SvaraRadera